maandag 16 november 2015

Erwtensoep met kip

Ik ben geen erwtensoep/snert liefhebber, maar mijn man daarentegen wel heel erg, dus af en toe moet je hem blij maken. Maar ja variaties daar hou ik van, dus daarom niet met een hamschijf, maar van een kip gemaakt. Dat vergt wel wat aanpassingen. Eerst maak je een bouillon van kip en daarna pas de erwtensoep. Ik moet zeggen hij was lekker. Doordat kip minder zout is moet je wel even goed proeven of je meer zout moet toevoegen of niet. En de rest van de winter hoef ik geen snert te maken, want we hebben nog 6 potten van een liter in de vriezer. Ik typ het recept ook uit, want anders moet ik de volgende keer weer mijn moeder bellen wat er ook alweer in gaat. De kippenrookworst mag ook een ander soort rookworst zijn, maar ik wou in het kip-thema blijven

Erwtensoep met kip (voor 7 liter)
een hele kip
3 blaadjes laurier
2 stukjes foelie
6 jeneverbessen
10 zwarte peper korrels
een theelepel zout
halve knolselderij in blokjes
1 grote winterwortel in kwart plakjes
1 grote prei in halve ringen
2 grote aardappels
2 zakken spliterwten
1 kippenrookworst

Doe de kruiden in een hele grote pan en vul met warm water. Doe de kip erin en breng aan de kook waarna je hem tegen de kook aan een uur laat trekken. Zet het vuur dan uit en haal de kip eruit. Als de kip is afgekoeld kun je hem plukken en in kleinere stukjes scheuren.
Als de bouillon lauw warm is of zoals ik heb gedaan helemaal koud, want ik ben de volgende dag pas verder gegaan. Doe de spliterwten erin en breng aan de kook en laat ca. 2 uur zachtjes koken tot de spliterwten stuk zijn. Blijf regelmatig roeren. Voeg dan alle groenten en het kippenvlees toe en laat een half uur garen in de soep en nogmaals roer regelmatig. Als de groenten gaar zijn voeg je de rookworst toe en laat hem warm worden. Proef of er nog zout of peper in moet.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: