Bol.com

BoekenBoeken

Paddenstoelen blauwe kaas quiche

John en ik maken het eten regelmatig samen en zo ook deze quiche. Ik was laat thuis en had John opdracht gegeven om het meeste voor de vulling vast klaar te maken. Hij had dit echt heel goed gedaan. Bij thuiskomst heb ik het deeg in elkaar geflanst 😉 In de oven gegooid (gelukkig hoeft deze niet meer voor verwarmd te worden. Ingesteld op recept quiche en 50 minuten later lag deze heerlijke quiche op ons bord. De blauwe kaas met de paddenstoelen doet het echt heel goed. Om hem 2 dagen te eten zou ik er wel of een salade bij maken, een kop soep of een toetje. De soorten paddenstoelen maakt niet heel veel uit. Ik zou ze alleen niet te klein snijden, want ja je wil ze ook tegen blijven komen. 

Paddenstoelen blauwe kaas quiche
500 gram paddenstoelen
1 ui
2 teentjes knoflook
125 gram blauwe kaas
een handje gewone geraspte kaas
200 gram room
3 eieren
zout en peper

Deeg:
250 gram bloem
150 gram koude roomboter
5 gram zout
ca. 65 ml water

Meng de bloem, boter en zout totdat het eruit ziet als nat zand. Ik doe het met de kitchenaid en dan zie ik langzaam de brokjes boter kleiner worden in de bloem. Gebruik geen grasboter die is zelfs koud te zacht, Meng daarna water erdoor tot zich een bal vormt. Maak hem plat en rol uit. Vet de vorm in en leg het deeg erin en druk in de hoeken ook goed aan. Zet vorm en al 20 minuten in de koelkast als je niet zo'n super oven hebt als mij anders zakt je deeg te veel. In de AEG steampro maak ik het deeg als laatste en werk in één keer door.
Snij de paddenstoelen niet te fijn in plakjes, vieren of wat jij leuk vindt. Snipper de ui en knoflook. Doe een scheutje olie in een koekenpan/hapjespan en fruit hierin de ui heel zacht. Voeg dan paddenstoelen toe en laat die ook lekker mee sauteren tot ze zacht zijn. Voeg dan knoflook toe en laat kort mee bakken. Doe alles in een zeef en laat goed uitlekken en iets afkoelen. Klop de eieren met de room los en wat peper en zout. Snij de kaas in kleine blokjes en voeg de kaas toe aan het roommengsel en voeg ook gelijk de paddenstoelen toe. Meng goed en schenk op het deeg. Hij kan wat nat zijn, dus wil je geen zompige bodem strooi een klein handje paneermeel over de bodem. Strooi eventueel nog wat gewone kaas over de bovenkant. Ik zet hem nu in mijn oven op recept quiche loraine in de oven. Dit betekent extra onderwarmte met een tijd van 50 minuten.
Als hij uit de oven komt even 5 minuten rusten en dan aansnijden. Ik kan je beloven hij is zalig.
Eet smakelijk!

Ik heb een super oven die zelfs een recept heeft voor quiche. Heb jij dat niet dan bak je eerst de bodem blind op 200 graden boven onder warmte 20 minuten en dan nog 10 minuten zonder blind bak vulling. Dan vulling er in en 30 minuten afbakken tot gaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)