Bol.com

BoekenBoeken

Zeeuws spek

 Sinds enkele weken hebben we een kleine snijmachine van domo in huis waarmee je brood, kaas en vleeswaren kan snijden. We zijn er erg blij mee. Ik heb al zelf gebraden gehakt gemaakt met en zonder kaas. Wij snijden dit in plakjes en leggen dit op bakpapiertjes in een Chinese bak gestapeld en dan in de vriezer.
Nu ben ik zelf gek op Zeeuws spek, maar ja vleeswaren zijn ook helaas zeer prijzig 3 euro per 100 gram ongeveer en met mijn bespaar-tik moet dat goedkoper kunnen. Ik heb nu een stuk buikspek van een kilo gehaald bij de internetslagerij voor 10 euro en de ingrediënten hebben mij geen 20 euro gekost, dus een lekkere besparing is dit zeker en stukken minder hoog op zout, want geen extra zout toegevoegd. 
Eerst het vlees in stukken te marineren gelegd in de koelkast in een vacuüm zak. Daarna een nachtje in de oven op lage temperatuur gegaard en daarna nog 5 minuten onder de grill. En het resultaat is echt zalig. Dit gaan we vaker doen.

Zeeuws spek 
1 kilo buikspek zonder zwoerd
4 eetlepels Zaanse mosterd
2 tenen knoflook
2 uien
2 eetlepels paprikapoeder zoet
2 eetlepels paprikapoeder gerookt
6 eetlepels ketjap manis
30 gram muscovado suiker (of bruine basterdsuiker)

Doe de uien en knoflook schoongemaakt in een staafmixer bakje en hak heel fijn. Meng met de rest van de ingrediënten. Snij je buikspek in bijvoorbeeld 3 stukken. Smeer ze in met de marinade en leg ze in een sluit en druk zak of een vacuümzak in de koelkast en laat minstens de hele dag marineren.
Haal het uit de koelkast. Leg ze op een rek van je oven. Zet een bakblik onder het spek in de oven wel of niet bekleed met aluminiumfolie. Steek een kerntemperatuur meter in het spek. Mijn kerntemperatuurmeter is geïntegreerd in de oven en als hij de juiste temperatuur bereikt gaat hij minder warm worden om hem op temperatuur te houden. Tevens heb ik een stand op lage temperatuur garen. Deze heb ik ingesteld op 80 graden en de kerntemperatuur op 75 graden. Dit heeft in totaal 8 uur geduurd, maar dit heb ik 's-nachts gedaan terwijl wij heerlijk sliepen. Dit kun je ook bereiden in een slowcooker.
Het resultaat verrukkelijk zeker op een eigen gebakken broodje ;-)




Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)