Bol.com

BoekenBoeken

Zelf vleeswaren maken: Grillworst van kip

Heerlijk experimenteren met zelf vleeswaren maken. Deze keer heb ik mij toegelegd op grillworst maken. Het is niet super moeilijk wel aardig wat werk en veel vies gemaakt. Ik had ergens gelezen dat het met de staafmixer lukte om gehakt te maken. Nou dat experiment mislukte zwaar. Daarna bakje staafmixer, dat gaf ook geen heel goed resultaat. Daarna maar gewoon de gehaktmolen uit de kast gehaald voor de kitchenaid en dat gaf het juiste resultaat Je kan natuurlijk ook zelf gehakt halen ;-).
Voor de kruiden heb ik gewoon kipkruiden van de poelier geprobeerd, we proefden een eerste proefversie en het was gelijk duidelijk zo kruide hij de grillworst. Ik had ook nog dönerkruidemix gehaald zonder zout en daar heb ik ook nog mee gekruid. Heerlijk met een lichte pit. Zout heb ik naar smaak toegevoegd. De kaas is geraspte kaas geworden, maar de volgende keer worden dat blokjes.
Het rollen is denk ik nog het meeste werk en kost heel wat vershoudfolie. Verder nog een tip: Gebruik geen kipfilet dat is niet geschikt voor dit recept dat wordt echt veel te droog.

Grillworst van kip
400 gram kippendijenvlees of kippengehakt
1.5 dessertlepel kruiden zonder zout (als de kruiden met zout zijn dan een flinke theelepel)
6 gram zout (weglaten als de kruiden al zout bevatten)

Vershoudfolie
kerntemperatuurmeter

Maak van het kippendijenvlees kippengehakt met een gehaktmolen of keukenmachine.
Meng het gehakt met de kruiden en het zout. Haal er een klein stukje af, bak dit even in een koekenpan en proef of de smaken goed zijn. Leg 2 stukken vershoudfolie in de lengte net iets overlappend om een wat breder stuk te krijgen. Leg hier het gehaktmengsel op als in een wat langere streep. Rol nu het plastic erom heen en vorm de worst een beetje. Haal dan het folie er weer een beetje af en rol opnieuw, bij mij was het alle drie de keren namelijk ook wat naar binnen meegerold. Leg een nieuw stuk folie neer en rol de ingerolde worst daar weer in en doe dat daarna nog een keer. Draai de uiteinden dicht en knoop ze dan zorg dat de knoop gelijk tegen de worst zit, doe dit aan beiden kanten. Leg even in de koelkast. Vul een grote soeppan die groot genoeg is voor de worsten met water en breng dit aan de kook. Zet de pit uit. Steek een kerntemperatuurmeter in de worst en doe de worst in de pan en leg er iets op dat ze niet naar boven drijven (ik heb ooit het idee gehad zuurkool te maken en daar zitten zware gewichten bij die heb ik genomen). Zorg nu dat het water tegen de kook aan blijft, maar niet kookt. Ik heb zelf de pan in de oven gezet op 95 graden. Als de kern 70 graden is mogen ze eruit. Ik zag ergens dat dit na een half uur is, maar bij mij duurde het uiteindelijk 2 uur voor de juiste temperatuur. Haal ze dan uit de pan en laat ze wat afkoelen. Haal daarna het plastic eraf. Je kan ze nu afgrillen op een bbq, maar in de oven kan ook. Ik heb ze onder de grill van de oven gedaan tot ik tevreden was.
Eet smakelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)