Bol.com

BoekenBoeken

Moussaka met courgette

 Wij zijn beiden niet dol op aubergine, dus moussaka aten we eigenlijk zelden. Nu dacht ik een paar weken terug waarom niet een versie met courgette maken. Dat lusten we tegenwoordig beiden. Dus ik heb originele recepten van Moussaka opgezocht en de kruiden die je moet gebruiken zijn kaneel, nootmuskaat en oregano. En laurierbladeren, maar nu moet ik toegeven die had ik niet. En aangezien de Moussaka toch al anders ging zijn had ik daar geen moeite mee. Wij houden ook van wat pit, ik heb er dus nog kashmir chilipoeder aan toegevoegd. Het resultaat is verrukkelijk. En in verband met besparen natuurlijk 2 porties gemaakt (4 personen)

Moussaka met courgette
500 gram rundergehakt
2 uien
3 tenen knoflook
1 theelepel oregano
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel kaneel
(1 theelepel kashmirchilipoeder of 1/4 theelepel cayennepeper)
(2 laurierbladeren)
2 blikken tomatenstukjes
800 gram aardappels
2 courgettes
625 ml melk
50 gram boter
40 gram bloem
geraspte kaas

Snipper de uien en knoflook. Fruit de ui aan in wat olie in een hapjespan. Als de ui glazig wordt voeg je het gehakt toe. Bak het gehakt even lekker mee. Voeg dan de kruiden toe en wat zout en laat even mee bakken. Voeg dan de tomatenstukjes en de knoflook toe. Roer door en leg een deksel op de pan en laat een half uur stoven of langer. Laat de saus als hij naar wens is helemaal afkoelen.
Schil de aardappels en snij ze in plakjes van 4 mm, blancheer ze 3 minuten in kokend gezouten water, giet af en spoel ze even af onder de koude kraan.
Snij de courgette in dezelfde dikte en bak deze in een beetje olie per zoveel in een koekenpan zodat ze allemaal de pan raken of leg ze op een grillpan. Ik heb voor bakken gekozen. Leg ze op een bord en laat iets afkoelen.
Ga nu de Moussaka opbouwen,
Leg eerst in één laag de helft van de aardappels onderin. Schep hier de helft van de saus op en verspreid die over de aardappels. Leg hier dakpansgewiijs alle courgette plakjes op. Hier verspreid je de rest van de saus over en eindig met een laag aardappels.
Maak nu de bechamelsaus. Smelt de boter en voeg de bloem toe, even goed roeren en zacht laten bakken. Voeg nu een deel van de melk toe en roer goed door met een garde. Blijft dit doen terwijl hij indikt en voeg zoveel melk toen totdat jij tevreden bent met de consistentie. Voeg een snuf zout nootmuskaat en kaneel toe Voeg nu geraspte kaas toe, zoveel als jij lekker vindt. Giet de saus over de ovenschotel. Ik heb hem zelf gebakken op 180 graden met een beetje stoom 50 minuten.
Stel je wil het invriezen dan nadat je klaar bent met opbouwen gewoon zo de vriezer in, dus niet de oven in. Ik heb voorbakken ook geprobeerd, maar zonder voorbakken was lekkerder. Dus bij deze aangepast.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)