Bol.com

BoekenBoeken

Chocolademousse taartje


Ik had zo'n zin in een chocolademousse taartje te maken en ik heb vandaag dus de koe bij de horens gevat en hem gemaakt. Ik had amerettinikoekjes (harde italiaanse bitterkoekjes) nog in de voorraadkast en ik heb daar de bodem mee gemaakt. Ik heb hem in een vorm van 22 cm gemaakt.

Chocolademousse taartje
100 gram pure chocolade
1 1/2 eetlepel cointreau
1 1/2 eetlepel water + 1 eetlepel water om de gelatine in op te lossen
2 eieren gesplitst
250 ml slagroom
2 theelepels suiker
1 blaadje gelatine
50 gram gesmolten roomboter
2 koppen amerettinikoekjes

garnering:
125 ml slagroom
3 theelepels suiker
wat leuke dingen om te garneren

Ik heb de taartvorm bekleed met bakpapier door de opstaande rand met boter te besmeren en hier het bakpapier tegen aan te plakken.
Maal de koekjes fijn in de blender en doe ze bij de gesmolten boter. Doe dit mengsel in een taartvorm en verspreid het over de bodem en druk dit goed aan met bijvoorbeeld de bodem van een glas.
Doe de gelatine in een bakje met koud water om te weken. Smelt de chocolade met de cointreau en water boven een pan met kokend water. Als de chocolade gesmolten is doe je er de eidooiers bij en roer deze goed door het mengsel. Maak in een steelpan de eetlepel water warm en als het warm is zet je het vuur uit en los je de gelatine hierin op. Doe dit ook door mengsel en roer dit weer goed door. Klop in een kom de eiwitten goed stijf en spatel dit door het mengsel. Klop daarna de slagroom stijf en spatel dit ook erdoor. Schenk dit in de taartvorm en zorg dat het mooi glad aan de bovenkant wordt. Zet deze een aantal uur in de koelkast om op te stijven.
Klop voor de garnering de slagroom met de suiker stijf en doe dit in een spuitzak en garneer hiermee de taart. Ik heb er chocoladechips over heen gestrooid in de witte, melk en pure variatie.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)