Bol.com

BoekenBoeken

Marokkaanse gegrilde lamsbout met cacik van Nigella

Ik zocht een lekker recept en keek in het kookboek altijd zomer van Nigella Lawson. Ik zag een gegrilde lamsbout erin staan en dat leek me nou erg lekker. Aardig zomers. Het was heerlijk.

Marokkaanse gegrilde lamsbout met cacik van Nigella
1 lamsbout met bot
2 eetlepels ras-el-hanout
sap van 2 citroenen
een bosje koriander, fijngehakt
6 eetlepels olijfolie
2 tenen knoflook, fijngehakt

Kerf de lamsbout over de hele lengte in. Maak van de rest van de ingredienten een papje en stop dit in de kerfen en smeer de rest over de hele bout. Doe de bout in een grote diepvrieszak of andere zak en laat dit een nacht of langer marineren.
Zet de oven op 200 graden en haal de lamsbout uit de oven om vast op temperatuur te komen. Leg de lamsbout in een grote braadpan of braadslee en laat alle marinade uit de zak lopen over de lamsbout. Zet de lamsbout anderhalf uur in de oven. Haal hem eruit en laat hem een uur rusten.
Wij hebben hem gegeten met cacik en pitabroodjes en de volgende dag heb ik wat over was gegeten met nog wat extra ijsbergsla.

cacik

1 komkommer in kleine blokjes, ik heb ook de zaadlijsten verwijderd
1 bosje verse munt, fijngehakt
2 lepels droge munt
griekse yoghurt
zout (Nigella zegt 1 tot 2 theelepels, maar ik heb het met beetjes geprobeerd en ik vond het met een halve theelepel meer dan genoeg)
1 teen knoflook, geperst of fijngehakt
olijfolie

Meng alle ingredienten op de olijfolie na. Sprenkel de olijfolie er op het eind overheen.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)