Bol.com

BoekenBoeken

Gepeperd lamsvlees uit madras

Wij hielden altijd al van de indiase keuken en gaan regelmatig uit eten bij India Gate in Nijmegen als we in die buurt zijn. Helaas is dat niet heel vaak en was ik op zoek naar een indiaas kookboek en met de indiase keuken van Anjum heb ik die gevonden en ook dit recept was weer heerlijk.

Gepeperd lamsvlees uit madras
15 gram verse gember, geschild
6 grote tenen knoflook, gepeld
4 eetlepels plantaardige olie
1 middelgrote ui, gepeld en gesnipperd
12 verse kerrieblaadjes (gevonden bij de turkse supermarkt en gelijk ingevroren)
600 gram lamsvlees met bot van de bout of schouder, maar wel in stukken of 450 gram lamsvlees zonder bot
1 eetlepel gemalen koriander
1 theelepel geelwortelpoeder
4 theelepels gemalen komijn
2 theelepels versgemalen zwarte peper (ik heb zwarte peperkorrels in de vijzel gemalen)
2 ½ theelepel garam masala
zout naar smaak
2 middelgrote tomaten, kleingesneden
½ theelepel tamarindepasta (gevonden bij de turkse supermarkt)

Pureer met een blender of staafmixer de gember en knoflook met een scheutje water tot een gladde pasta. Ik heb het ook al een keer in de vijzel gedaan, maar dan met geraspte gember en dat gaat ook goed.
Verhit de olie in een braadpan en fruit de ui goudgeel. Doe de kerrieblaadjes en het gember-knoflookpasta erbij en bak alles 1 minuut. Voeg het vlees toe en bak op middelhoog vuur al roerend bruin.
Doe alle specerijen erbij met het zout en de tomaten en roer goed. Voeg zoveel water toe dat het vlees half onderstaat en breng aan de kook. Leg het deksel op de pan en laat het vlees op laag vuur in 20-30 minuten gaar worden.
Mijn saus was erg nat, dus ik heb hem zonder deksel op de pan daarna nog even laten inkoken.
Roer de tamarindepasta erdoor en proef of de smaak goed is. Geef er naan bij. Dit recept is niet moeilijk, maar heel erg lekker. Ik heb sinds kort een pizzasteen en ik heb ze daar op gebakken en daarna met de bovenkant op een gasvlam gelegd.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)