Bol.com

BoekenBoeken

weekmenu week 37

Het was een beetje een rare week qua eten doordat ik in het weekend een bestelling van mijn broer kreeg voor 3 taarten en die moesten natuurlijk gebakken worden. Ik moest gaan bedenken wat voor taarten het werden en ook voorbereidingen treffen en een planning. Na veel nadenken en naar combinaties kijken heb ik besloten tot een marsepeintaart met een vulling van frambozenjam en advocaatbotercreme, een mokkaschuimtaart en een bananensplittaart. Mijn broer heeft foto's gemaakt, dus zodra ik die heb zal ik ze plaatsen en recepten geven. De bananensplittaart was een idee van mezelf en goed gelukt. Zandtaart met hierop chocoladeganache, bananen en slagroom. De foto is van de oefenmarsepeintaart om de combinatie nog een keer te proeven of het echt zo lekker zou smaken als ik dacht.

Op maandag begon het denkproces en heb ik een lauwwarme salade gemaakt van spaghetti, tomaatjes, rucola en mascarpone met hierbij een kipfilet gevuld met spinazie en mozzarella. Het was heerlijk.
Dinsdag was het tijd om de proeftaart te bakken en het biscuit voor de marsepeintaart. Ik las overal dat je die goed in kon vriezen. Aangezien ik vrij was, heb ik een soort goulash gemaakt.
Woensdag hadden we bloemkool met hierbij miniblokjes aardappel gebakken en ik had kipkarbonades gebakken met kerriepoeder en hierbij kookroom gedaan en dit nog even laten stoven. Heerlijk was het geworden.
Donderdag was het tijd om het schuim voor de schuimtaart te maken. Dit moet 4 uur drogen en dat heeft het tijdens de nacht gedaan. verder maakte ik ook het paarse marsepein en het amandelspijs voor friese oranjekoek die ik als verrassing voor mijn ouders maak. Het marsepein en de amandelspijs heeft John gemaakt met mijn aanwijzingen. Ik heb namelijk ook maar 2 handen.
We aten deze avond lamsburgers met zelfgemaakte hamburgerbroodjes. Het bleek alleen een hard broodje te zijn, wel heel lekker, maar niet handig met een hamburger. Het recept was van Lorraine pascale. De lamsburgers waren heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar. De volgende keer maak ik deze broodjes ervoor.
Vrijdag was de echte bak- en stressdag. Eerst werken en om 16.00 uur was ik thuis. Snel de boter, eieren en marsepein uit de koelkast gehaald en het biscuit uit de vriezer. Daarna snel het deeg voor de oranjekoek gemaakt en in de vierkante vorm gedaan met het amandelspijs ertussen en in de oven gezet. Daarna het zanddeeg gemaakt en toen de oranjekoek eruit kwam die in de oven gezet. Ondertussende nougatine en de mokkacreme gemaakt voor het schuimgebak en die taart helemaal opgebouwd.
Inmiddels had ik de bicuit proberen te snijden en dat werd niks, dus snel John gebeld om nog eieren mee te nemen en toen hij thuis kwam snel de nieuwe biscuit in elkaar gedraaid. John had ook gegrilde kip bij de poelier gehaald en die hebben we toen opgesmuld. Na het eten was de ganache aan de beurt en de advocaatcreme. De advocaatcreme mislukte de eerste keer, dus snel nog een keer banketbakkersroom gemaakt en uiteindelijk aan het eind van de avond lukte hij aardig (niet perfect).
Zaterdag John vroeg naar de bakker gestuurd voor brood voor de komende week en langs de visboer voor een bestelling van vis van mijn ouders. Ik heb ondertussen de marsepeintaart bekleed en dat is echt een plaatje geworden. Daarna de taarten en de koffer ingepakt en alles in de auto gezet om op weg te gaan naar het oosten. Die middag de taarten afgewerkt met banaan en de slagroom en nog wat decoreerchocolaatjes. Daarna naar mijn broer gebracht.
Mijn moeder kookte en die maakte gegratineerde zalm op een bedje van spinazie en tomaat. Het was heerlijk.
's avonds naar de verjaardag van mijn broer en schoonzus en iedereen vond de taart heerlijk en menigeen dacht dat de taart van de banketbakker kwam.
Zondag had ik de pap op en hebben we friet gehaald. Lekker slecht maar heerlijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)