Bol.com

BoekenBoeken

Broodjes met pompoen en zonnebloempitten

Ik ben meer van de kleine broodjes dan het grote brood om zelf te bakken en zo maakte ik vandaag deze heerlijke broodjes. De leidraad was dit recept van Levine.

Broodjes met pompoen en zonnebloempitten
250 gram volkorenmeel
330 gram tarwebloem
25 gram pompoenpitten + om te bestrooien
25 gram zonnebloempitten + om te bestrooien
10 gram moutpoeder
21 gram verse gist (of 7 gram droge gist)
360 gram lauwwarm water
40 ml zonnebloemolie
11 gram zout

Ik werk met een kitchenaid. Ik doe alle ingredienten behalve het zout in de mengkom en meng het door elkaar met een spatel. Daarna monteer ik de deeghaak en kneed het deeg in 10-15 minuten tot een soepel deeg. Na 5 minuten voeg ik het zout toe.

Maak er een bol van en doe het in een ingevette kom en keer het een keer zodat alle kanten bedekt zijn met olie en dek af met plasticfolie. Laat het 60-90 minuten rijzen tot het dubbele volume. Ik zet het in die tijd op de verwarming.

Stort het deeg op een licht ingevette werkplek en sla de lucht eruit. Verdeel het deeg in een x-aantal stukjes. Dit ligt eraan hoe groot jij de bolletjes wil. Ik heb het in 14 stukjes verdeeld, waarvan 8 stukjes kleiner zijn dan de andere 6. Even proberen welke grootte het beste is. Bol ze op.
Leg ze op een bakplaat en dek af met ingevet plasticfolie. Strooi pompoen en zonnebloempitten op je werkplek. Maak de bolletjes heel licht nat met wat water en rol ze door de pitten. Leg ze weer terug op de bakplaat en laat ze in 60-90 minuten tot het dubbele volume rijzen. Verwarm ondertussen de oven op 220 graden en bak ze af in 20 minuten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)