Bol.com

BoekenBoeken

Een journaliste over de vloer en tikka masala op een andere manier

2 weken terug werd ik gebeld door iemand van thuisafgehaald of ik het erg zou vinden als een journaliste mij zou volgen als ik een maaltijd voor thuisafgehaald maakte. Ik heb er over nagedacht en uiteindelijk besloten dat ik het niet erg zou vinden en zo geschiedde afgelopen vrijdag. Lisa kwam om 3 uur 's middags om al mee te kijken met het koken.
Ik had ook 2 taarten verkocht via thuisafgehaald, maar die had ik 's morgens wel al afgemaakt, want dat vergt veel concentratie en met iemand die op je vingers kijkt, gaat dat net wat minder.


Ik had vlak voor zij kwam de boemboe voor de tikka masala al gemaakt. Dit doe ik in de blender en hij was deze keer erg goed gelukt. Dat blijft toch per keer verschillen. Ik had pas naar Heston Blumenthal gekeken en bij zijn tikka masala voegde hij wat dingen toe die mij lekker leken.
Hij voegde kokosmelk toe aan de saus en ik heb dat ook gedaan i.p.v. water en wow dat maakte die curry wel erg lekker. 
Het lamsvlees en de kip heb ik in een vacuumzak laten marineren, zodat de marinade er beter introk. Hierna maakte ik de heerlijke saus klaar en na een poosje haalde ik het vlees uit de zak en grilde ik het in de oven. Het is raar om het over je eigen eten te zeggen, maar het was de lekkerste tikka masala curry tot nu toe. De bedankjes logen er ook niet om "Het was een heerlijke maaltijd, met een soort pannekoekjes erbij: ook een behoorlijke portie! Bedankt, Judith!" en "bedankt voor het lekkere maaltje" en dan nog over de taarten. De marsepeintaart "Deze taart misstaat op geen enkel feest: ziet er prachtig uit en is heerlijk: werkelijk een tracttatie!" en de bananen, chocolade zandtaart "Het formaat is wat anders uitgevaqllen als je dacht: rechthoekig. Zag er geweldig uit en het was zo lekker dat ik dacht: hier zou je verslaafd aan kunnen raken! Bedankt!". Dus alles zal wel in de smaak gevallen zijn. 
Ik bakte 's morgens ook nog een heerlijke duivenkater en daar ben ik geen fan van, maar hij was aardig gelukt. Hij leek bijna op duivenkater. Miste wat citroen, maar dat kwam ook doordat mijn citroen wat oud was en daardoor smaak had verloren. Het recept kwam van verschillende sites en ik zal hem binnenkort delen.
Leuk feitje waar we achter kwamen. Ik heb 43 verschillende kruiden in mijn kastje staan.

Hier het recept van de nieuwe tikka masala:
6 tenen knoflook, geraspt of geperst
volle eetlepel geraspte gember
2 of 3 verse rode chilipepers zonder zaadjes, fijngehakt
olijfolie
1 eetlepel mosterdzaad
½ theelepel zoet paprikapoeder
½ theelepel gerookt paprikapoeder
2 theelepels gemalen komijn
2 theelepels gemalen koriander
3 eetlepels garam masala
200 gram biologische yoghurt
4 ontbeende en ontvelde kippenbouten, in grote stukken of als je een lamscurry wilt doe dan lamshaas gebruiken
2 middelgrote uien in dunne (halve) ringen
een groot blikje tomatenpuree of 2 eetlepels
handje gemalen cashewnoten of amandelen
zout
1 blik kokosmelk

Meng de knoflook, gember en chilipeper in een blender. Doe wat olie in een middelgrote koekenpan en doe hier de mosterdzaadjes in tot ze beginnen te spetteren. Doe ze daarna met de paprikapoeder, komijn, koriander en garam masala bij het gember-knoflook mengsel en blend nog eens goed. Is het wat droog en slecht te blenden voeg dan nog wat olijfolie toe. Je moet een soort van pasta krijgen. Haal de helft uit de blender en zet dit apart. Voeg nu in de blender de yoghurt toe en meng nog eens goed. Doe de saus in een diepvrieszak of als je een vacuumapparaat hebt in een vacuumzak en voeg de kip of het lam toe. Laat dit minstens een half uur marineren.
Doe wat olijfolie in de koekenpan van de moserdzaadjes en laat hierin de gesneden ui en de andere helft van het kruidenmengsel 15 minuten op laag vuur bakken. Doe de tomatenpuree en de gemalen noten erbij en bak heel kort mee om de tomatenpuree te ontzuren. Giet er de kokosmelk bij met een halve theelepel zeezout. Roer alles goed door en laat het 15 minuutjes zachtjes pruttelen tot hij iets dikker is geworden. Mocht hij heel dik zijn voeg dan wat water toe. Zet hem opzij.
Bak de stukken kip of lamsvlees op een grillpan of bbq tot ze door en door gaar zijn. Ik doe dit soms ook in de oven onder de grill.
Doe de kip bij de saus en laat goed warm worden en besprenkel eventueel met koriander.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)