Bol.com

BoekenBoeken

Citroenrisotto met zalm

Na bijna 5 weken vakantie ben ik weer terug en druk aan het koken. In Duitsland wel wat ideetjes opgedaan om te maken, maar meer op taartenniveau dan op kookniveau.
Ik was een dagje alleen thuis en had bedacht dat ik deze pasta ging maken, maar dan zonder de courgette. Ergens tijdens de dag bedacht ik mij en werd het dus risotto waar ik dol op ben. Ik heb wat zelf aangemodderd en het resultaat is heerlijk. De zalm is bij iets verder gegaan dan de bedoeling was, maar na 4 uur brood bakken was mijn oven dan ook gloeiend heet.

Citroenrisotto met zalm
200 gram risottorijst
1 ui fijngesnipperd
2 teentjes knoflook fijngesnipperd
een flinke scheut sherry
1 liter groentebouillon
olijfolie
sap en rasp van een halve citroen
een eetlepel mascarpone
2 eetlepels fijngehakte verse platte peterselie
peper en zout
300 gram zalm

Verwarm de oven op 200 graden.
Pak de zalm in met wat olie, peper en zout in een stuk aluminiumfolie. Leg hem in een ovenschaal of braadslede (voor het lekken) en zet hem in de oven. Doe de oven uit zodra hij erin staat en laat hem er 10 minuten in staan.
Doe wat olie in een pan met dikke bodem en fruit hierin op een zacht vuur de knoflook en ui tot hij zacht is. Voeg de rijst toe en roer deze goed door, zodat alle korrels met wat olie bedekt zijn. Schenk een flinke scheut sherry (of witte wijn) erbij en laat deze onder goed roeren verdampen. Voeg nu steeds 100 tot 250 ml bouillon toe en laat dit opnemen door de rijst onder regelmatig roeren. Proef na 15 minuten of de rijst gaar is. Voeg het citroensap, citroenrasp en mascarpone toe en roer alles er doorheen. Mocht de risotto te stijf zijn roer er dan nog wat bouillon door dit helpt ook de mascarpone om te smelten. Breng op smaak met peper en zout.
Haal de zalm uit de folie.
Verdeel de risotto over 2 borden en breek de zalm hierover heen. Druppel er nog wat goeie olijfolie over.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)