Bol.com

BoekenBoeken

Eenpersoons Beef Wellington met truffel-paddenstoelensaus

Dit recept komt van Lorraine Pascale. Toen ik het voor het eerst zag wou ik het al maken, maar ik had nooit de juiste gelegenheid. Nu met ons 3-gangendinertje had ik alle kans om het te maken. En ik kan zeggen het was heerlijk. Ik had mijn bladerdeeg zelf gemaakt en dat is heel veel werk, maar het resultaat was fantastisch. Aan de saus heb ik als extra's truffelolie toegevoegd en dat maakte het helemaal af.

Eenpersoons Beef Wellington met truffel-paddenstoelensaus
2 haasbiefstukjes
250 gram kastanjechampignons in hele kleine blokjes gesneden
2 plakjes bladerdeeg of eventueel zelfgemaakt
olie
klontje boter
3 sjalotjes fijngehakt
bloem
15 gram gedroogd eekhoorntjesbrood of morellen
een flinke scheut sherry
een theelepel verse tijm alleen de blaadjes
1 ei losgeklopt
150 ml slagroom
een scheutje truffelolie

Rol het bladerdeeg uit op een goed bebloemd oppervlak zodat de biefstukjes erin passen. Leg ze op een bakplaat en zet ze in de koelkast
Spoel de gedroogde paddenstoelen af en doe ze in een bakje en giet er heet water op. Laat 20 minuten weken.
Verwarm de olie in een pan en zet hem op hoog vuur. Bak de biefstukken heel kort aan beiden kanten totdat ze dichtgeschroeid zijn. Haal de biefstukken uit de pan en laat ze afkoelen.
Doe de sjalotjes in de pan en laat ze 4 tot 5 minuten zachtjes bakken tot ze zacht zijn. Voeg dan een klontje boter en de champignons toe en laat dit een paar minuten bakken. Haal de gedroogde paddenstoelen uit het water en hak ze fijn. Voeg ze samen met de sherry toe aan de champignons en laat het vocht verdampen tot het er niet nattig mee uitziet. Doe de tijm en proef of het op smaak is en laat nog 1 minuut bakken. Haal de pan van het vuur en laat afkoelen.
Verwarm de oven op 200 graden. Pak het deeg erbij. Leg hier een volle eetlepel champignons op en spreidt het uit tot de grote van de biefstuk. Doe de biefstuk erboven op en smeer een beetje ei langs de randen. Vouw het deeg dicht en druk het goed aan. Keer om en zet ze eventueel nog 5 minuten in de koelkast om op te stijven.
Bak ze 16 minuten in de oven tot medium.
Verwarm in de laatste 5 minuten de champignons. Als het heet is, kun je de room toevoegen nog 2 minuten op hoog vuur laten koken. Dan haal je de pan van het vuur. Roer er een scheutje truffelolie door en breng op smaak met zout en peper.
Haal de beef wellingtons uit de oven en serveer er de saus bij.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)