Bol.com

BoekenBoeken

Advocaat ijstaart

Ergens bedacht ik dat ik dit jaar voor de kerst wel ijs wou maken als toetje. Nu is mijn moeder daar niet dol op, maar wel op parfait en zo gebeurde het dat ik advocaatparfait maa
kte en het werden er 2 door de hoeveelheid. Dus beide families waren blij. Ik vulde een vorm van 15 cm en een van 18 cm.

Advocaat ijstaart
Voor het decoratiebiscuit:
30 gram zachte boter
30 gram poedersuiker
30 gram eiwit (eidooiers bewaren)
30 gram bloem
vloeibare kleurstof

Voor het jacondebiscuit:
2 eieren
150 gram amandelbroyage (75 gram amandelmeel+75 gram suiker)
20 gram bloem
75 gram eiwitten (eidooiers bewaren)
20 gram suiker
20 gram boter (gesmolten)

Voor de parfait:
2 eieren
3 eidooiers (waarschijnlijk heb je er twee of drie over van de biscuits)
116 gram suiker
500 gram slagroom
ca 200 ml advocaat

2 taartringen of een springvorm

Zet je oven op 220 graden.
Klop de boter met de poedersuiker tot een crème en meng hierdoor het eiwit en bloem tot een beslag. Voeg genoeg kleurstof toe voor de juiste kleur. Bestrijk met dit beslag een siliconenbakvel of bakpapier heel dun. Trek met een kam (ik heb er een gehaald bij de doehetzelfzaak die ze gebruiken voor lijm) strepen door het biscuit en leg het vel in de vriezer om hard te worden.
Voor het jacondebiscuit klop je de eieren, amandelbroyage en de bloem tot een luchtig beslag. Klop de eiwitten met de suiker stijf en spatel dit onder het mengsel. En meng hierna kort de boter door het beslag. Haal je decoratiebiscuit uit de vriezer en bestrijk dit met het jacondebiscuit. Zet hem 6 tot 8 minuten in de oven tot hij gaar is.
Snij het biscuit in banen en plaats deze aan de binnenkant van een ingevette taartvorm. Ik heb zelf plasticfolie hiervoor. De rand moet geen ruimte hebben en zeer krap staan. Zet dit aan de kant.
Doe de eieren, eidooiers en suiker in een pan en klop dit los. Klop hierna de eidooiers gaar, dit kan zowel aubain marie of gewoon in de pan afwisselend op het vuur. Klik hier voor het filmpje van Jeroen hoe je ze op het vuur kunt kloppen. Als de sabayon goed is doe je hem over in een kom en klopt hem koud. Ik heb dat natuurlijk in de kitchenaid gedaan. Voeg de advocaat toe.
Klop de slagroom lobbig en spatel de sabayon erdoor. Schenk in de taart vorm en plaats hem in de vriezer.
Ik heb hem nog gedecoreerd met wat chocolade.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)