Bol.com

BoekenBoeken

Kippenbouillon en Vol-Au-Vent

Of te wel Koninginnehapje. Dit eet ik regelmatig in België en ik vindt het altijd heerlijk. Het is een van mijn favoriete begische recepten naast stoofvlees en garnalenkroketjes. In de streekbox zaten toevallig pasteibakje en ik vond dit een goeie oplossing om ermee te maken. Ik moet zeggen vindt ze van zelfgemaakt bladerdeeg lekkerder, maar dat is ook weer zo'n werk. Ik heb i.p.v. champignons grof gesneden portobello's gebruikt om er meer smaak aan te geven. De kippenbouillon heb ik zelf gemaakt van een hele kip en die was goddelijk.
Voeg wel voorzichtig de warme bouillon de eerste keer toe, want bij mij kwam er heel veel stoom vrij en ik brande mijn duim eraan.

Kippenbouillon
1 kip in stukken
2 grote uien, grof gehakt
2 wortels in grove stukken
2 preien in grove stukken
3 stengels bleekselderij
2 liter water
8 zwarte peperbolletjes
2 kruidnagels
2 teentjes look grof gehakt
takjes tijm, rozemarijn en peterselie
2 blaadjes laurier
zout naar smaak

Breng het water aan de kook en voeg alle ingrediënten toe. Laat dit minstens een uur tegen de kook aan staan trekken. Haal de kip eruit en laat deze afkoelen. Zeef de bouillon.
Je kunt wat je over houdt goed invriezen.
Mocht je veel kip hebben kun je er ook deze lekker kip-kerriesalade van maken

Vol-Au-Vent
750 ml kippenbouillon (zelfgemaakt of van een blokje)
125 gram kalfsgehakt of half om half gehakt
30 gram boter + om te bakken
40 gram bloem
½ ei losgeklopt
½ eetlepel paneermeel
1 teentje knoflook, gesnipperd
75 ml slagroom
1 scheutje madeira of sherry
citroensap
125 gram portobello's, champignons of kastanjechampignons
gare kip van de kippenbouillon in kleine stukjes geplukt.
4 pasteibakjes, je kan ze ook zelf maken door de bladerdeeg uit te steken en af te bakken in de oven.

Verwarm de bouillon. Meng het gehakt met peper, zout, ei en paneermeel en vorm hier balletjes van. Doe de balletjes in de bouillon en laat ze 5 minuutjes garen. Zet ze daarna apart.
Ik heb de portobello's in 9 stukken gesneden, maar champignons kun je in vieren snijden. Kijk even hoe groot jouw paddenstoelen zijn. Verwarm een klont boter in een koekenpan en bak hier de paddenstoelen in aan. Voeg na een aantal minuten de knoflook toe en laat even meebakken. Zet ze daarna apart.
Smelt de rest van de boter in een kookpan en voeg de bloem toe en laat dit meebakken. Voeg dan deel voor deel de bouillon toe tot je een mooie dikke, maar lopende saus hebt. Voeg nu de madeira en room toe en roer goed om. Voeg nu de balletjes, kip en paddenstoelen toe en roer goed. Voeg een paar druppeltjes citroensap toe en roer nog een keer en proef. Serveer in de pasteibakjes.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)