Bol.com

BoekenBoeken

Asperges met ravioli gevuld met kaas en een warme dressing met tomaat

Ik ben groot fan van Jeroen Meus en als hij iets kan kan ik het ook. Hetzelfde heb ik met Rudolph van Veen. Ik zag Jeroen een paar weken terug ravioli maken en ja met dezelfde pastamachine moet dat zeker lukken en zo geschieden en stond het op tafel. Vulling heel simpel maar heerlijk. Wel een extra toevoeging van mij met wat citroenrasp. Ik had een poosje geleden een leuke raviolisteker gekocht en die kom ik nu goed gebruiken. Als je eenmaal zelf ravioli hebt gemaakt wil je nooit meer ravioli of tortellini uit pak.
Verder had ik bij de boer heerlijke kleine trosmaatjes gehaald met zoveel smaak, dat maakte het af. Helaas stond er schimmel op de kappertjes, dus die konden we niet gebruiken en daardoor miste je net dat zuurtje. De volgende keer gebruik ik die er dus wel bij. Jeroen gebruikte ook bieslook, maar bij mij werd het basilicum aangezien ik een schitterende plant heb staan.

Asperges met ravioli gevuld met kaas en een warme dressing met tomaat
Voor het deeg:
150 gram tipo 00 meel
een ei en een eidooier

Voor de vulling:
75 gram ricotta
50 gram parmezaanse kaas
een snuf cayennepeper
citroenrasp

Voor de dressing:
1 dl olijfolie
1 sjalotje
1 teentje knoflook
1 eetlepel balsamicoazijn
½ eetlepel kappertjes
2 eetlepels gesneden basilicum
125 gram kerstomaatjes

6 asperges
rucola

Kneed de ingrediënten van het deeg tot een soepel deeg en laat even rusten. Maak ondertussen de vulling door de ricotta, geraspte parmezaanse kaas, citroenrasp
en cayennepeper te mengen. Proef of er nog peper of zout bij moet.
Rol ¼ van het deeg dun uit met een deegroller of pastamachine. Ik doe het op mijn kitchenaid op stand 7, voorschrift Jeroen. Leg hierom de zoveel cm een klein bolletje vulling. Ik heb een protioneer lepel voor een goede hoeveelheid, maar het kan ook goed met een theelepel.
Draai nog een keer ¼ van het deeg uit en leg dit voorzichtig over de andere lap heen, zorg hierbij dat tussen de hoopjes vulling geen lucht zit. Druk daarna de zijkanten aan en zorg dat er ook hier geen lucht in de ravioli zit. Snij of steek ze in kussentjes. Leg ze op een bakplaat die flink gebloemd is met tipo 00 meel. En leg ze even apart. Ga door tot je vulling op is.
Schil de asperges en doe ze in een grote pan met koud water. Breng het water aan de kook en zodra het water kookt zet je het vuur uit en doe je de deksel op de pan en laat ze 10 minuten staan.
Verwarm ondertussen in een steelpen de olie. Snipper het sjalotje en knoflookteentje heel fijn en voeg toe aan de warme olie. Voeg de kappertjes toe, snij de tomaatjes in kwartjes en voeg ze ook toe aan de olie. Voeg de balsamico toe en proef of er nog peper of zout bij moet.
Haal de asperges uit de pan en laat ze uitlekken op wat keukenpapier. Breng ondertussen het water weer aan de kook en kook hierin de ravioli's ongeveer 3 minuten.
Doe 3 asperges op een bord, Verdeel hier een aantal ravioli's over. Voeg de basilicum aan de dresing toe en verdeel deze over de ravioli's. Verdeel hier wat rucola over en eventueel nog wat geschaafde parmezaanse kaas.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)