Bol.com

BoekenBoeken

Geroosterde tomatensoep

Het was weer tijd voor een lekker soepje. Ik ben dol op tomatensoep en ik zag bij Masterchef geroosterde tomatensoep langs komen. Leek mij erg lekker. Ik heb het wel op eigen wijze gedaan met heerlijke versgemaakte runderfond.  Dan nog heerlijke gehaktballetjes erin en klaar is een heerlijk soepje.
Daarbij maakte ik nog een heerlijk broodje. Ik had een zuurdesembrood met tomaten gemaakt, maar ander brood kan ook.



Geroosterde tomatensoep
een kilo rijpe tomaten
3 tenen knoflook
1 sjalot
olijfolie
125 ml runderfond
200 gram rundergehakt

Bruchetta:
4 boterhammen
1 teen knoflook
125 gram ricotta
basilicum
zout en peper

Zet de oven op 200 graden. Halveer de tomaten. Snij de harde onderkantjes van de sjalot en de knoflook. Leg de tomaten met de snijkant naar onder in een ovenschaal. Leg de knoflook en sjalot erbij en schenk er wat olijfolie over. Zet de schaal 30 minuten in de oven.
Haal de schaal uit de oven. Knijp de knoflookteentjes en sjalot uit de schil. Haal de velletjes van de tomaten af en doe alles over in een pan en pureer met een staafmixer alles fijn. Schenk alles door een zeef en druk alles goed uit. Voeg de runderfond toe en breng alles aan de kook en laat de soep zachtjes koken. Kruid intussen het gehakt met wat peper en zout en rol hier balletjes van en voeg ze toe aan de soep. Laat ze 5 minuutjes garen.
Doe de boterhammen in een broodrooster of in de oven. Als ze eruit komen halveer je de knoflookteen en gaat er flink mee over de boterhammen heen. Doe de basilicum in een vijzel en vijzel de basilicum met wat zout fijn. Meng door de ricotta met wat zout en peper. Besmeer de boterhammen met dit mengsel.
Dien op. Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)