Bol.com

BoekenBoeken

Quiche met uien, sjalot en bieslook

Het is wel duidelijk bij de recepten dat ik niks tegen een quiche heb. Ik heb er meerdere op mijn blog staan en vindt ze allemaal even lekker. Ik ben wel van plan het recept van de quiche met ricotta, tomaat en courgette en de quiche met broccoli en kip nog een keer maken, maar dan een beetje anders. Ze zijn beiden heerlijk, maar ik zou zo ie zo het deeg anders maken. Verder heb ik nog wel wat ideeën wat ik verder nog in een quiche wil stoppen.
Onderstaan recept is weer van Paul Hollywood. Ja ik ben een waar fan en heb nog geen vieze recepten van hem gehad. Wel wat aanpassingen in het deeg en dan voornamelijk de pinch of salt, wat ik volgens de bakkerformule doe en dan is het 5 gram zout op deze hoeveelheid.
Ik heb John de uien laten snijden en dat was maar goed ook met al die tranen bij hem vloeiden. Scheelde mij weer wat gehuil.
De quiche was weer heerlijk. Bodem perfect, vulling smakelijk en beiden ook nog goed gaar.

 Quiche met uien, sjalot en bieslook
voor de bodem:
250 gram bloem
150 gram koude boter in kleine stukjes
5 gram zout
50 gram koud water

voor de vulling
3 grote uien
8 sjalotjes
200 ml slagroom
2 eieren
2 eidooiers
een eetlepel mosterd
een flinke eetlepel gesneden bieslook
25 gram boter
een eetlepel olijfolie

Meng de bloem, zout en boter tot een nat zand structuur. Voeg het water toe en meng tot er een bal ontstaat. Druk deze iets plat en verpak in plastic en leg 30 minuten te rusten in de koelkast.
Zet de oven op 200 graden.
Snij alle uien en sjalotten in dunne halve ringen. Verwarm de boter en olijfolie in een grote braadpan en bak hierin de uien en sjalotten met een snuf zout zo'n 20 minuten tot ze zacht zijn. Zet het vuur uit en laat afkoelen.
Vet de vorm in, rol het deeg uit en bekleed de vorm. Laat het overtollige deeg overhangen. Meet ee stuk bakpapier af en leg dit op het deeg. Doe hier blindbakvulling in. Zet de vorm 15 minuten in de oven. Haal hierna de vorm uit de oven. Haal het bakpapier en blindbakvulling eruit en zet de vorm nog 8 miuten terug in de oven. Het deeg is nu gaar en licht gekleurd.
Zet de oven nu op 180 graden.
Haal de vorm weer uit de oven. Snij met een mesje het overhangende deeg weg. Doe de uien in de vorm. Klop de eieren met de room, mosterd, bieslook, peper en zout los en schenk dit over de uien.
Zet de vorm nog 30-35 minuten in de oven tot de vulling gaar is.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)