Bol.com

BoekenBoeken

Risotto met courgette en doperwtjes

Het was weer risottotijd hier in huis. Deze keer een lekkere lenteachtige risotto hoewel de courgette nog niet echt in het seizoen is. Hij was wel heel goed van smaak.
Lekkere verse doperwtjes, het doppen kost wat tijd, maar de smaak maakt alles goed. Ik had nog groentebouillon in de vriezer en die heb ik gebruikt. Een beetje citroensap aan het eind maakt hem lekker fris.
Gisteren viel de nieuwe foodies op de deurmat en ik verbaasde mij. Er stonden recepten met 5 ingrediënten in, maar eigenlijk had je bij alle recepten toch nog enkele extra ingrediënten nodig. Nu vindt ik peper, zout en olijfolie nog wel kunnen bij extra, maar bij nog wat verschillende kruiden en citroensap vindt ik het niet meer kloppen. Dan zie ik de boter nog door de vingers.

Risotto met courgette en doperwtjes
1 courgette
2 flinke handen ongedopte doperwten.
een kop risottorijst
twee koppen groentebouillon
een eetlepel mascarpone
olijfolie
peper en zout
parmezaanse kaas
citroensap
1 ui
1 teen knoflook

Snipper de ui en knoflook. Verwarm een pan op het vuur met een dikke bodem. Doe er wat olijfolie bij en voeg de ui en knoflook toe. Laat dit op een zacht vuur glazig worden.
Dop de erwtjes en voeg ze toe in de pan. Snij de courgette in blokjes en doe ze ook in de pan en laat ook iets garen. Voeg de rijst toe en roer goed om. Schenk er eventueel een klein scheutje witte wijn bij en roer goed terwijl het verdampt. Voeg dan alle bouillon toe en breng aan de kook. Doe een deksel op de pan en zet het vuur zacht. Laat 15 minuten zachtjes garen.
Haal de deksel van de pan. Als alles goed is is al het vocht verdampt. Zo niet roer alles goed om en zet het vuur iets harder. Proef of de rijst gaar is.
Haal de pan van het vuur en roer er de mascarpone en wat geraspte kaas doorheen. Voeg wat citroensap toe en breng op smaak met zout en peper.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)