Bol.com

BoekenBoeken

Bramen-Cheesecake

Ik ben zo blij dat de Great Brittish Bake off weer is begonnen. Ze moesten weer leuke dingen maken. Ik ga deze week zelf een zwitserse rol maken. Wilde ik altijd al en nu leek mij een goed moment.
Maar eerst maakte ik deze heerlijke cheesecake met bramen. Ik had een recept bij Rudolph's bakery met frambozen gezien, maar ik had meer zin in bramen en ik heb dus het een en ander aangepast. Iedereen die de taart proefde vond hem heerlijk en daarom deel ik hem hier ook. Voor de kleine koekjes heb ik de ravioli-steker gebuikt. 
Je kan er ook een bosvruchten cheesecake van maken door een deel van de bramen te vervangen voor frambozen en bosbessen. Heb ik ook een keer gedaan en dat was heerlijk.

Bramen-Cheesecake
voor de bodem:
300 gram bloem
200 gram boter
100 gram suiker
1 ei

voor de vulling:
450 gram mascarpone
1 vanillestokje
125 gram suiker
3 eieren
60 gram griekse of turkse yoghurt
1 eetlepel bloem
200 gram bramen

voor de decoratie
150 gram bramen
3 eetlepels poedersuiker
350 ml slagroom

Ik heb het deeg in mijn kitchenaid op de volgende manier gemaakt. Doe de suiker, bloem en boter in de mengkom. Meng tot het op nattig zand lijkt en voeg dan het ei toe. Meng kort tot zich een bal vormt. Doe het in verhoudfolie en druk iets plat. Leg het een half uur in de koelkast.
Verwarm de oven op 190 graden. Rol het deeg uit. Beboter een springvorm of zoals mij een gekartelde vorm van 25 cm en bekleed met het deeg. Knip een vel bakpaier rond zodat het in de vorm past en uitsteekt. Leg dit in de vorm en doe hier blindbakvulling in, bijvoorbeeld rijst of gedroogde bonen.
Zet de vorm 30 minuten in de oven tot hij bruin en gaar is. Het kan zijn dat je hem nog 8 minuutjes in de oven moet zetten zonder de blindbakvulling.
Laat de bodem afkoelen. Rol de rest van het deeg uit en steek hier kleine koekjes uit. Bak deze 12 minuten in de oven of tot ze gaar en bruin zijn.
Verlaag de nu de temperatuur naar 140 graden. Schraap het vanillestokje uit en doe dit samen met de rest van de ingrediënten op de bloem en bramen na in de mengkom. Klop dit goed zodat alles gemengd is. Meng er dan de bloem en bramen door. Je kan ook de bramen pas erin drukken als de vulling in de bodem zit. Ik vond het wel leuk om ze er door heen te kloppen met de garde zodat ze iets stuk gingen en de vulling een beetje paars werd. Zet dan de taart ongeveer 50 minuten in de oven tot hij iets stevig is geworden. In het recept stond 30 minuten, maar toen leek het bij mij nog een golfslagbad.
Laat de taart helemaal afkoelen. Klop dan de slagroom goed stijf. Doe de bramen in een blender met de poedersuiker en maal ze fijn. Meng dit door de slagroom. Spuit de slagroom op de taart en steek er hier en daar een koekje in.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)