Bol.com

BoekenBoeken

Experiment 1: Zelf zuurkool maken

Zuurkool behoort tot mijn lievelingskostjes zeker in de winter. Een winter zonder minstens een paar keer zuurkool te eten dat is het niet. Nu heb ik bedacht om deze winter zelf zuurkool te maken. Hierbij begin je met een goede en degelijk zuurkoolpot te kopen. Die heb ik hier gekocht, een startersset wel te verstaan. Snelle service door de winkel en door mij waardoor ik de volgende dag de pot en alles al binnen had en ik op zaterdag bij de boer witte kool kon gaan halen om te starten.
Het recept voor zuurkool is makkelijk voor een kilo kool heb je 12 gram zout nodig en wat kruiden bijvoorbeeld peperkorrels, jeneverbessen en laurierblad. In mijn 3 literpot gaat ongeveer 3 kilo witte kool. Hierna ga je alle kool raspen en hierna doe je het in een grote soeppan. Doet het zout erbij en laat het een dag rusten waardoor het vocht vrij komt. De volgende dag voeg je was jeneverbessen, zwarte peperkorrels en laurierblad toe. Mengt nog eens goed en dan komt het echte proces. Doe een laagje in de pot en ga flink stampen. Herhaal dit proces met ieder nieuw laagje kool.
Aan het eind bedek je hem met de buitenste bladeren van de kool. Legt er stenen op, vult het waterslot met water en legt het deksel erop. Nu zet je hem een week weg bij kamertemperatuur.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)