Bol.com

BoekenBoeken

Hartige paastaart (of zoals je hem ook kan noemen groene quiche met eieren en geitenkaas ;-) )

Pasen komt er weer aan en ja dan zijn gerechten met eieren altijd goed. Ik heb deze al eerder gemaakt, maar toen met hardgekookte eieren dat was minder. Nu dus anders gedaan en al veel beter. Misschien dat ik nog een versie ga proberen. Extra had ik deze keer ook doperwten gedaan en dat gaf nog een extra lekker beet. Hamblokjes kan er ook goed doorheen of uitgebakken spekjes. Deze keer was hij vegetarisch. Ik ging ook voor makkelijk met spinazie uit de vriezer. Ik vindt verse spinazie iets meer smaak hebben, maar niks mee met uit de vriezer. Ik heb nog deeg over en dacht daar eind deze week ook nog wat mee te maken, maar weet nog niet wat. Ik vond hem koud lekkerder dan warm ;-) 

Hartige paastaart (of zoals je hem ook kan noemen groene quiche met eieren en geitenkaas ;-) )
250 gram bloem
150 gram roomboter
5 gram zout
60 gram water

200 ml room of crème fraîche
7 eieren
150 gram geraspte geitenkaas
snufje zout en peper
250 gram uitgelekte diepvries spinazie
een handje doperwtjes
Doe bloem, boter in kleine stukjes en zout in een mengkom en mis tot je een soort van nat zand hebt met eigenlijk niet meer te ontdekken boter. (je kan ondertussen alles voor de vulling doen.) Voeg dan water toe totdat het een bal wordt. Rol uit en bekleed een quichevorm.
Klop voor de vulling de room of crème fraîche los samen met 3 van de eieren, de helft van de kaas, de spinazie, de doperwtjes, peper en zout. Schenk de vulling in de beklede vorm en doe er voorzichtig de eieren op. John die begeleide mij met een pollepel, want de vulling was net te dun om echt een kuiltje te maken. Strooi de rest van de kaas erover en zet hem beneden op een rek in de oven op 180 graden onderwarmte met hete lucht en na 50 minuten zou hij goed moeten zijn. Als je deze stand niet hebt dan de bodem voorbakken met blind bakken 20 minuten op 180 en daarna 10 minuten zonder blindbak vulling. Vulling erin en daarna nog 30 minuten in de oven. Ik heb een superoven met pizza/quichestand en de bodem wordt tot nu toe altijd perfect :-)
Even een minuutjes of 2 afkoelen en dan aansnijden. Eet smakelijk!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)