Bol.com

BoekenBoeken

Quiche of Pie met spruitjes, paprika en rookworst

Spruitjes hebben we deze winter niet heel veel gegeten, maar voor het echt warm ging worden had ik toch bedacht nog spruitjes een keer te eten. Ik had al eens een spruitjes quiche gemaakt met tomaat, een recept van 24 kitchen geloof ik, maar die vond ik niet zo lekker, dus deze keer mijn eigen gevoel gevolgd en wat bij elkaar gegooid wat ik dacht dat wel bij elkaar paste. Quiche-deeg doe ik al regelmatig en quiche-vullingen ook, dus dat gingen het probleem niet zijn.
Het resultaat is zalig. Door de vulling met crème fraîche te maken niet te zwaar, maar lekker fris. En door het groen en rood ziet het er nog vrolijk uit ook. Ik heb een roller voor vlaaien en die heb ik gebruikt voor de bovenkant om hem extra mooi te maken en deeg heb ik toch altijd over. En ik heb deze keer een pie vorm gebruikt. Dus het is een beetje Frankrijk meets Engeland. Als je ook een raster wil, zou ik hem niet voorbakken, want ik denk dat dat slecht hecht.

Quiche of Pie met spruitjes, paprika en rookworst
250 gram bloem
150 gram roomboter
5 gram zout
50-60 gram water

350 gram spruitjes
1 rode paprika
 1 rookworst
200 gram crème fraîche
3 eieren
2 handjes geraspte kaas

Meng in een kom bloem, boter en zout tot nat zand. (Ik doe dit zelf met de kitchenaid op stand 3 en dan laat ik hem draaien terwijl ik de vulling maak) Voeg daarna water toe tot het begint samen te klonteren. Rol het deeg uit tot een dikte van 0,4 cm en bekleed een beboterde vorm.
Maak ondertussen de spruitjes schoon en halveer de grotere en kook ze daarna 3 minuten in gezouten water. Giet ze daarna af in een vergiet en laat ze even staan. Snij de blokjes paprika in blokjes en snij de rookworst in plakjes. Verhit een klein beetje olie in een koekenpan doe de rookworst hierin en bak hem kort. Voeg daarna de spruitjes toe en de paprika en bak kort mee. Breng op smaak met zout en peper. Doe dit alles terug in het vergiet waar de spruitjes in zaten en laat even uitlekken.
Meng de eieren met de crème fraîche en een handje kaas. Meng hier het mengsel door van rookworst, paprika en spruitjes en verspreid het over het deeg. Als je een raster wil maak je nu van het overgebleven deeg het raster. Dit kan ook met een mes en iets rechts, dan moet je om de zoveel cm een sneetje zetten of je maakt linten en gaat vlechten.
50 minuten in de oven op 180 hete lucht met extra onderwarmte zonder voorverwarmen en klaar is je quiche. (op mijn oven een apart recept om quiche te bakken.
5 minuten laten staan en opscheppen. Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)