Bol.com

BoekenBoeken

Asperge-ham-ei salade en kip-kerrie-asperge salade

Het is die tijd van het jaar weer waarin die heerlijke asperges er weer zijn, dus dan maar ervan genieten. En dan nog met mijn ik probeer alle salades en vleeswaren zelf te maken moest ik natuurlijk ook experimenteren met asperge salades. Dat werden een salade die iedereen wel bij de slager kan krijgen met ham, asperges en ei en dan heb ik er ook nog één met kip en kerrie gemaakt. Die ook zalig is. Vroeger ooit zoiets uit een boek van de ah gemaakt dat ik zelfs nog thuis woonde en die vond ik lekker. Vandaag zelf geëxperimenteerd en er is iets lekkers uitgekomen. Heerlijk op een toastje of op een boterham. Ik heb deze keer Hindoestaanse kerriepoeder gebruikt, maar ieder ander kerriepoeder is ook goed. Ik heb hier standaard de keuze uit 3 verschillende en deze is het geelst.

Asperge-ham-ei salade
250 gram asperges
4 eieren
100 gram ham
bieslook
1 grote eetlepel mayonaise
1 grote eetlepel griekse yoghurt
1 flinke theelepel mosterd

Kook de eieren 8 minuten. Schil de asperges en snij ze in stukjes van 0,5 tot 1 cm, kook ze 10 minuten, giet ze af en spoel ze daarna af met koud water en laat goed uitlekken. Pel en snij de eieren in plakjes, reepjes en daarna blokjes. Snij de ham in reepjes. Snij de bieslook fijn. Meng alles door elkaar met de rest van de ingrediënten en proef dan of er nog peper of zout bij moet.

Kip-kerrie-asperge salade
250 gram asperges
300-350 gram kippedijenvlees
1,5 theelepel kerriepoeder
olie
zout
peper
bieslook
1 grote eetlepel mayonaise
1 grote eetlepel griekse yoghurt
1 kleine theelepel mosterd

Meng olie met kerriepoeder en zout en schep hier de kippendijen doorheen. Leg ze op een bakblik en zet ze 35 minuten in een oven op 180 graden. Opwarmen is bij mijn oven niet nodig, maar verwarm je wel voor zou ik ze er maar 25-30 minuten in zetten.
Schil de asperges en snij ze in stukjes van 0,5 tot 1 cm, kook ze 10 minuten, giet ze af en spoel ze daarna af met koud water en laat goed uitlekken.
Snij de kip in kleinere blokjes, snij de bieslook fijn en meng alles met de rest van de ingrediënten.  Breng op smaak met zout en peper.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)