Bol.com

BoekenBoeken

gekonfijte zalm met venkelsalade

 Ik had een etentje voor de familie gemaakt en hetzelfde recept heb ik later ook nog gebruikt tijdens het etentje met de buurt. Toen had ik de zalm uit elkaar getrokken en bovenop de salade gelegd. Het is een heerlijk recept en het eerst dat ik venkelsalade at was met een allerhandebox en dat vonden we erg lekker op de waterkers na. Voor deze versie heb ik er veldsla door gedaan.
Mijn nichtje vond de zalm fantastisch. Heerlijk zacht.

Gekonfijte zalm met venkelsalade
2 venkelknollen
een zakje veldsla
2 sinaasappels
olijfolie
peper en zout
tijm
citroen

De ochtend van te voren strooi je grof zout en paper in een ovenschaal, een takje tijm en de schillen van de citroen. Hier leg je de zalm op en het geheel vul je aan met olijfolie tot de vis net onder staat. Zet dit afgedekt in de koelkast en haal hem een uur voordat je gaat koken uit de koelkast.
Steek een kernthermometer in het dikste deel van de zalm. Zet hem in de oven, zet de oven op 80 graden en de thermometer op 42 graden, na ongeveer een 20 tot 30 minuten zal de zalm op temperatuur zijn.
Schaaf ondertussen de venkel in hele dunne plakjes. Schil de sinaasappels en snij hier de partjes zonder velletjes uit en vang het vocht op in de schaal waar je ook de sla in gaat maken. Was de veldsla. Proef of de dressing een beetje op smaak is, voeg anders wat peper, zout, olijfolie of wat zoets toe (honing/suiker) en meng hier venkel, sinaasappel en sla door.
Verdeel alles over de borden. Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)