Bol.com

BoekenBoeken

Aardappel anders bacon-ui home made

Iedereen kent wel de potten aardappel anders en iedereen heeft ze vast wel eens gebruikt. Wat is er makkelijker dan een pot open draaien? Nou bijna niks, maar het suiker en zoutgehalte valt vaak erg tegen en daarom maak ik dus mijn eigen versie. Bijna net zo makkelijk en zeker net zo lekker of lekkerder. Ik heb gekozen om ook de aardappels niet voorgekookt te nemen, maar ook vers. Je kookt ze daarna in het room/melk mengsel waardoor de saus indikt. Ik verwarm mijn oven niet voor, dit heb ik met een kookworkshop van AEG geleerd en ja het werkt echt. Kijk maar eens hoe lang het duurt om je oven voor te verwarmen. Ik schat tussen de 5 en 7 minuten. Ik ben tegenwoordig zo lui. Dat ik maaltijden voorbereid in de oven of als het langer duurt in de koelkast schuif en of de oven in stel op hoe laat ik het klaar wil of het uit de koelkast haal in de oven schuif en de oven aanzet. Ik tel er geen tijd bij, maar kijk aan het eind of hij nog even nodig heeft of gewoon goed is. Meestal is hij gewoon goed.

Aardappel anders bacon-ui home made
600 gram aardappels iets kruimig
1 ui
teentje knoflook
1 eetlepel olijfolie
125 gram spekreepjes
200 ml room
200 ml melk
1 theelepel mosterd
peper
zout
2 handjes geraspte kaas

Snipper een ui en snij de knoflook fijn of pers hem uit.
Doe de spek in een koekenpan en bak ze in de olijfolie tot ze bruin beginnen te worden voeg dan de ui toe en laat meebakken tot hij glazig is. Voeg aan het eind de knoflook toe. Haal de pan van het vuur.
Schil de aardappels en snij ze in plakken van 0,5 cm. Meet de room en melk af en doe deze in een pan. Voeg zout, peper en mosterd toe en voeg de aardappels toe. Laat aan de kook komen en laat 7 minuten onder voortdurend roeren zachtjes pruttelen. Haal van het vuur. Meng het ui/spek mengsel erdoorheen en hevel over naar een ovenschaal. Strooi de geraspte kaas erover. Plaats in een oven en zet deze op 200 graden. En na 40 minuten is je schotel klaar. Lekker met bijvoorbeeld groene groenten of simpel geroerbakte groenten bijvoorbeeld paprika, courgette en champignons.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)