Bol.com

BoekenBoeken

quiche met spinazie, gehakt en blauwe kaas

Het was weer tijd voor een lekkere quiche. Deze keer met spinazie, gehakt en blauwe kaas. Zoiets staat al op de blog, maar dan toch net iets anders. De vorige was uit 2012, dus iets vernieuwing kon wel zeker ook in de foto. Deze keer vries ik 2 porties in en ben benieuwd of dat goed gaat. Bij de supermarkt kun je tenslotte ook quiches uit de vriezer kopen dan moet dat bij mij ook kunnen. De laatste tijd heb ik de basis vulling wat aangepast. Ik deed altijd 2 hele eieren en 2 eidooiers, maar voor de food waste doe ik tegenwoordig 3 eieren en ik klaag niet. 
Ik maak mijn deeg zelf, maar bladerdeeg of hartige taart deeg kant en klaar kan natuurlijk ook. Hoewel je dan echt iets mist, want zelf deeg maken is supermakkelijk en heerlijk.

quiche met spinazie, gehakt en blauwe kaas
300 gram rundergehakt
400 gram spinazie
1 ui
1 teen knoflook
peper en zout
200 ml creme fraiche
3 eieren
150 gram gorgonzola pikante
olijfolie

deeg:
250 gram bloem
150 gram boter
5 gram zout
ca 60 ml water

Doe de bloem, boter in blokjes en zout in een mengkom van een staande mixer of keukenmachine of als je niet anders hebt dan met de band. Meng tot een soort van nat zand. Voeg dan water toe tot zich een bal vormt. Bebloem het aanrecht. Leg hier je deeg op en rol uit. Bekleed je ingevette vorm met deeg. Zet even aan de kant in de koelkast.
Snipper de ui en snij de knoflook fijn of pers hem uit. Doe het in een grote pan met een beetje olijfolie en fruit hem aan. Voeg het gehakt toe en bak het een beetje rul en bruin. Voeg daarna de spinazie toe. Doe een deksel op de pan en laat de spinazie slinken. Als de spinazie geslonken is doe je alles in een vergiet en laat je het even goed uitlekken, druk er ook goed op zodat er zoveel mogelijk vocht uitkomt. Ondertussen klop je in een kom de creme fraiche los met de eieren. Snij de gorgonzola in blokjes en meng deze erdoor. Voeg een snufje zout en peper toe en voeg het gehakt mengsel toe. Roer goed door en verdeel het mengsel in de beklede vorm.
Zet de oven aan op 180 graden onderwarmte en hete lucht en plaats de quiche in de oven op de onderste stand  zonder voorverwarmen voor 50 minuten. Dit is bij mijn oven de pizza/quiche stand.

Je kan ook het volgende doen:
Knip een stuk bakpapier op maat zodat het wel iets oversteekt en leg dit op je deeg. Doe hier een blindbakvulling in bijvoorbeeld rijst of gedroogde bonen of linzen. Zet de vorm 20 minuten in de oven. Haal dan het bakpapier en de blindbakvulling eruit. Doe de vulling terug in een bewaarpot en je kan hem eeuwig blijven gebruiken.
Zet de vorm terug in de oven en bak hem nog 8 minuten. Maak ondertussen de vulling.
Als je de vulling erin doet zet je hem nog 30 minuten in de oven.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)