Bol.com

BoekenBoeken

Kippenragout met gehaktballetjes


Ik wil niet zeggen dat je mij voor ragout wakker kan maken, maar ik vindt het toch wel erg lekker. In mijn "ik ga eens flink in het vooruit koken" heb ik ook een ragout toegevoegd. Een beetje a la koninginnen hapje met nog extra gehaktballetjes erin en niet op basis van een roux, maar op basis van crème fraîche, zodat hij iets minder zwaar is geworden. Waarschijnlijk eten wij het met rijst of pasta en dan met korte pasta om hem nog even in de oven te gooien met wat kaas erover. Mmmmmm goed idee, lijkt mij lekker. 


Kippenragout met gehaktballetjes
300 gram halfomhalfgehakt of rundergehakt of kippengehakt
1/2 ei
paneermeel
1/2 theelepel oregano
800 gram kipdijfilet
3 sjalotjes
3 tenen knoflook
400 gram champignons
500 ml crème fraîche
flinke scheut sherry
wat druppel worchestershiresaus

Meng het gehakt met het ei, peper en zout naar smaak, oregano en voeg zoveel paneermeel toe dat je goede balletjes kan maken. Rol daar balletjes van rond de grootte van soepballetjes. Bak de balletjes aan in wat olie in een pan als ze aan alle kanten bruin zijn haal je ze uit de pan.
Snipper de sjalotten en fruit deze aan in dezelfde pan als de balletjes en voeg daarna de kip en de knoflook toe en laat dit even meebakken.
Voeg daarna de sherry toe (vermouth, marsala of witte wijn kan ook) en laat even de alcohol verdampen. Snij de champignons en voeg deze toe. En voeg de balletjes weer toe. Voeg 100 ml water toe en laat stoven tot alles gaar is. Voeg de crème fraîche toe. Ik heb er eerst 250 gram in gedaan, maar het bleef wat dunnig en daarom heb ik nog eens 250 gram toegevoegd, dus ik zou een beetje kijken naar de dikte van de ragout. Breng op smaak met zout, peper en worchestershiresaus.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)