Bol.com

BoekenBoeken

Batch koken: de voorbereidingen

Aangezien ik niet batch kook voor een week, maar voor een hele grote maand is er wat voorbereiding nodig. Ik begin eerst maar eens te bedenken wat ik allemaal graag wil koken en ik probeer daarin afwisseling te hebben van vlees, gevogelte, vis en groenten. De laatste keer had ik iets te veel kip gemaakt en te weinig andere dingen en zo eten we nu van de 7 dagen 5 dagen kip. Ja dat is dus niet zo'n goede verdeling. Ik maak wel altijd een kalender met wat we eten welke dag en in onze google agenda's heb ik om 17.00 uur een herinnering staan met wat eruit de vriezer moet en dat gaat tot nu toe erg goed behalve dat John een e-mailbom krijgt van mij als ik er voor een week maaltijden inzet en ik diezelfde e-mailbom terug krijg als hij ze accepteerd ;-)

Deze keer ga ik voornamelijk voorraden aanmaken van bbq vlees en vismaaltijden, want de zalm was in de aanbieding en de laatste tijd hadden we erg weinig vis gegeten.
Ik zet alles in excel en vanuit daar maak ik een boodschappenlijstje en hoop op die manier niks te vergeten.Ik laat de prijs ook gelijk uitrekenen en probeer me daar wel binnen een budget mee te houden, wordt het te duur dan pas ik iets aan of komt er een andere maaltijd in de plaats. In het plaatje hieronder is de voorbereiding voor augustus al te zien.

Dan komen de recepten. Puur de ingrediënten of er moet iets apart komen als een marinade of saus dan staat het apart. Soms hoeveelheden, soms ook meer gevoel en schrijf ik er tijdens het koken wel de hoeveelheden bij als ik het recept hier wil posten. Soms is het ook alleen begrijpbaar voor mij, maar weet John wel wat hij eventueel moet snijden. En zoals de marinade voor de saté's weet ik wel uit mijn hoofd, dus daar staat alleen wat het moet worden. En zalm, venkel, pesto pakketjes zegt wel wat er in gaat ;-)
Verder gaan we vanaf deze keer alles op ovenschotels na in zakken invriezen en dus heb ik even ziplock zakken aangeschaft en ook nog houdertjes om ze open te houden, scheelt weer heel wat geknoei. Ik heb al even geprobeerd met water en dat werkte goed, maar wel de bodem op de grond laten rusten anders wordt het splash. Ik heb te straks de lamssaté al gemaakt en het werkt heerlijk met inwerpen.
Volgende keer het koken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)