Bol.com

BoekenBoeken

Chicken tikka masala

Dit is een curry naar recept van Jamie Oliver en is meer voor de niet zo geoefende indiase eter. Hij heeft minder de aardse smaken dan een echte indiase cirru, maar daardoor niet minder lekker. Ik maak hem wel anders dan Jamie, want ik vindt kipfilet te droog. Ik gebruik lekker ontbeende kippenbouten of kipkarbonades. Het recept is voor 4 personen en als we er met zijn tweeen van eten. Gebruik ik maar de helft van de saus en de helft van de kip, de andere helft vries ik in en als ik dan weer zin erin heb, hoef ik alleen de saus te ontdooien, de kip te grillen en in de saus te doen. Rijst en indiase roti erbij en klaar.
Ik heb het ook al eens gegeten met lam of garnalen i.p.v. kip en dat was ook erg lekker.

Chicken tikka masala
6 tenen knoflook, geraspt of geperst
volle eetlepel geraspte gember
2 of 3 verse rode chilipepers zonder zaadjes, fijngehakt
olijfolie
1 eetlepel mosterdzaad
1 eetlepel paprikapoeder
2 theelepels gemalen komijn
2 theelepels gemalen koriander
3 eetlepels garam masala
200 gram biologische yoghurt
4 ontbeende en ontvelde kippenbouten, in grote stukken
1 eetlepel boter
2 middelgrote uien in dunne (halve) ringen
een groot blikje tomatenpuree of 2 eetlepels
handje gemalen cashewnoten of amandelen
zout
1 dl slagroom
handvol verse koriander, gesneden
het sap van 1 tot 2 limoenen

Meng de knoflook, gember en chilipepers. Doe wat olie in een middelgrote koekenpan en doe hier de mosterdzaadjes in tot ze beginnen te spetteren. Doe ze daarna met de paprikapoeder, komijn, koriander en 2 eetlepels garam masala bij het gember-knoflook mengsel. Meng goed en doe de helft in een grote kom. Voeg hier de yoghurt aan toe, meng goed en voeg de kip toe. Laat dit minstens een half uur marineren.
Laat de boter smelten in de koekenpan van de moserdzaadjes en laat hierin de gesneden ui en de andere helft van het kruidenmengsel 15 minuten op laag vuur bakken. Doe de tomatenpuree en de gemalen noten erbij en bak heel kort mee om de tomatenpuree te ontzuren. Giet er een halve liter water bij met een halve theelepel zeezout. Roer alles goed door en laat het een aantal minuutjes zachtjes pruttelen tot hij iets dikker is geworden. Zet hem opzij.
Bak de stukken kip op een grillpan of bbq tot ze door en door gaar zijn.
Warm de saus op en voeg de room en de rest van de garam masala erdoor. Proef en breng de saus op smaak. Doe de kip erbij en besprenkel met de koriander en limoensap.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)