Bol.com

BoekenBoeken

Babi Ketjap

Ik heb vele recepten voor Babi Ketjap de laatste tijd voorbij zien komen en met behulp van de blender heb ik daar weer mijn eigen variant op gemaakt.  De meeste inspiratie kreeg ik hier vandaan. Ik heb ook geen kippenbouillon toegevoegd, want ik vond er al genoeg smaak aan zitten en met bouillon voeg je ook weer aardig wat zout toe. In de blender maak je een boemboe waar je daarna het vlees in aanbakt en dan voeg je de ketjap toe en nog wat dingen. Het recept vindt je hieronder en hier vindt je een recept voor sajoerboontjes wat er perfect bijpast samen met wat gekookte pandan rijst.

Babi Ketjap
Boemboe:
1 ui gepeld en gehalveerd
3 knoflooktenen, gepeld
1 chilipeper, zaadjes eruit en in grove stukken
10 gram verse gember
½ theelepel gemberpoeder
½ theelepel korianderpoeder
¼ theelepel komijnpoeder
2 eetlepels plantaardige olie (geen olijfolie)
½ theelepel zout

Rest benodigdheden:
500 gram hamlapjes in reepjes
½ cup/125 ml ketjap manis
2 eetlepels bruine basterdsuiker
2 theelepels tamarinde
sap van 1 limoen
1 theelepel maizena

Doe alle ingredienten voor de boemboe in een blender en blend alles tot een puree. Mocht je geen blender hebben, dit kan ook in het bakje van een staafmixer of in een vijzel.
Zet een braadpan op een laag vuur en doe hier de boemboe in en bak deze aan tot de olie eruit loopt. Voeg de hamlapjes toe en bak deze kort aan. Voeg daarna de ketjap, suiker en tamarinde toe en 125 ml water en breng aan de kook en laat ongeveer 30 minuten zachtjes pruttelen met de deksel op de pan.
Roer een papje van de maizena met 2 theelepels water en voeg dit al roerend in de pan toe aan de saus en laat hem dik worden.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)