Bol.com

BoekenBoeken

kip rollade, aardappelgratin en gewokte groenten


Als hoofdgerecht van het etentje met de familie heb ik kiprollade gemaakt, aardappelgratin en gewokte groenten. Ik denk dat ik er de volgende keer ook wel een saus bij maak, maar op zich was het zeker niet droog, want de rollade heb ik ingepakt in aluminiumfolie in de oven op lage temperatuur gegaard  met kernthermometer (zit aan de oven vast en als de kern op temperatuur is, gaat de oven naar die temperatuur en houdt dat vast. Kind kan de was doen :-)
Het enigste wat ik nog echt op het moment zelf moest doen was de groenten roerbakken en de borden opmaken. Na het voorgerecht heb ik de aardappelgratin in de oven geschoven zodat die op tijd gaar was. Rollade had ik 's morgens al gedaan en heb ik op dat moment alleen nog aan alle kanten aangebakken.

kip rollade, aardappelgratin en gewokte groenten
Kiprollade:
300 gram kippengehakt
zongedroogde tomaatjes
peper,zout, peterselie
1 eiwit
olijfolie

Aardappelgratin zie dit recept, maar dan verdeelt over 4 kleine pannetjes

Groenten:
Courgette
Paprika
Kastanjechampignons
olijfolie

Leg de kipfilet voor je en snij de linker kipfilet naar links open en doe dat ook de met de rechter de andere kant op. Je krijgt als het ware 4 halve kipfilets aan één. Je kan ook de kipfilets los snijden en 4 rollades maken, door de kipfilet open te snijden en open te klappen. Leg ze tussen 2 velletjes vershoudfolie en sla ze eventueel nog iets plat. Haal het bovenste vel eraf en kruid met peper en zout.
Meng het gehakt met het eiwit, fijngehakte tomaatjes en peterselie en breng op smaak met peper en zout. Leg de kipfilet op aluminiumfolie.Verdeel het gehakt en maak er worsten van en verdeel over de kipfilet en rol de kipfilets op met behulp van het aluminiumfolie maak ze dicht als een bonbon aan beiden kanten. Stel de thermometer in op 72 graden en zet de oven 100 graden. Laat de rollades garen met de thermometer erin tot ze de juiste temperatuur hebben. Haal ze daarna uit de oven en laat afkoelen. Als je zover bent om te serveren, bak je ze aan alle kanten aan in een pan op hoog vuur met wat olijfolie of boter. Terwijl alles lag af te koelen heb je de gratin gemaakt. Ondertussen snij je de groentes in halve plakjes, blokjes en plakjes en verwarm je een wok of hapjespan met wat olie en bakt hierin de groenten een minuut of 5.
Snij de rollades scchuin en verdeel alles over de borden. Ik denk dat een witte wijnsaus, mosterdsaus of zoiets er wel lekker bij zou zijn.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)