Bol.com

BoekenBoeken

bobotie

Zuid-afrikaanse bobotie. Zelf heb ik het nog nooit in Zuid-Afrika gegeten, maar lekker vindt ik het wel. Mijn man is weleens in Zuid-Afrika geweest en heeft het daar gegeten en mijn versie vond hij erg goed geslaagd. Je kan trouwens de bonen ook apart erbij serveren. Ik heb het voor de vriezer gemaakt en nu hoef ik alleen nog maar rijst met twee handjes rozijnen te koken in de tijd dat het gerecht in de oven staat. Het was zalig. Misschien volgende keer iets meer pit erin doen.

Bobotie
500 gram runder of halfomhalf gehakt
1 theelepel kerrie
1/2 theelepel gember
snuf theelepel kaneel
1 theelepel koriander
2 tenen knoflook
2 uien
1 appel
400 gram snijbonen of sperziebonen
1 dessertlepel appelstroop
200 ml melk
4 eieren


Snipper de ui en de knoflook. Fruit deze aan in wat olijfolie. Als de ui glazig is voeg je de gember, kaneel, koriander en kerriepoeder toe. Bak dit kort mee en voeg dan het gehakt toe. Bak het gehakt rul.
Blancheer de bonen 3 minuten in gezouten water, laat ze uitlekken en voeg toe aan het gehakt.
Snij de appel in kleine blokjes en doe de appel en de appelstroop of jam bij het gehakt in en bak mee op zacht vuur. Laat alles met de deksel op de pan een minuut of 7 zachtjes garen. Verdeel het dan over een ovenschaal en druk iets aan. Meng de eieren met de melk en schenk dit over het gehakt.
30 minuten 200 graden.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)