Bol.com

BoekenBoeken

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)


Ik zag van de week een post van Mirjam op facebook en die maakte witlofschotel uit de slowcooker met kipfilet, aardappel anders en gekruide krieltjes. Ik heb het op mij genomen om een recept te maken zonder potten aardappel anders en zonder gekruide krieltjes. Dus zout naar eigen smaak en geen toegevoegde suikers en e-nummers. Ik maak hem met langzaam garen in de oven en voorlopig voeg ik dan nog extra vocht toe voor de zekerheid. Ik moest hem dus nog een half uur zonder deksel in de oven laten om iets in te dikken. Bij de slowcooker zou ik de bouillon/water weglaten. Witlof laat natuurlijk ook nog vocht los en de kip meestal ook wel. Wij aten er wat brood bij om mee te dopen.

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)
4 stronken witlof
125 gram hamreepjes
600 gram aardappels of voorgekookte krieltjes
250 ml crème fraîche
2 uien
1 kilo kippendijenvlees
1 glas witte wijn
1 glas bouillon of water (bij slowcooker weglaten)
1 eetlepel tijm
1 eetlepel gerookt paprikapoeder
olijfolie
125 gram kaas

 Schil de aardappels en snij ze in stukken. Kook ze daarna 5 minuten voor. Giet ze af en laat ze even uitlekken. Snipper de ui en bak kort aan in een braadpan in wat olie tot de uien zacht zijn. Snij de kip in blokken en voeg toe aan de uien. Snij de witlof in stukken. Voeg dit samen met de aardappels en hamreepjes toe in de pan. Meng de creme fraiche met de witte wijn, tijm, gerookt paprikapoeder, zout en peper en doe dit ook in de pan. Breng aan de kook en zet anderhalf uur op 120 graden in de oven. Zet hem daarna nog 2 uur op 100 graden en strooi er daarna kaas in en haal het deksel eraf.

Voor de slowcooker: Strooi de kaas er ook bij en zet de slowcooker anderhalf uur op high. Daarna 2,5 uur op low.  Voor de slowcooker denk ik de deksel erop laten, ligt eraan hoe nat hij is.

Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep