Bol.com

BoekenBoeken

Budget koken en voorbereidingen batch/vriezer koken augustus 2020

Zoals iedereen wel weet probeer ik een beetje op ons boodschappen budget te letten. Vragen als hebben jullie dan zo weinig uit te geven krijg ik wel. Nou nee dat hebben we niet, maar dromen hebben we zeker en ja daar moet je voor sparen. Op het eerste half jaar heb ik vergeleken met de afgelopen jaren zo'n 3000 euro bespaard. En heb ik nu het gevoel zeer slecht gegeten te hebben. Nee echt niet. We hebben misschien de afgelopen twee tot drie maanden iets minder afwisselend  gegeten, maar dat zat voornamelijk in veel saus-achtige gerechten waar we dan rijst bij aten. Twee weken terug dus maar even een baal rijst van 20 kilo gehaald en ja dat is veel, maar terug gerekend bespaar ik daar een heel pak rijst van 20 kilo mee. De marokkaanse supermarkt had ook nog grote potten met tomatenstukjes. En ja als je ze vergelijkt met de super goedkope blikken zijn ze ongeveer net zo duur, misschien iets duurder, maar als je ze vergelijkt met de zelfde soort blokjes en dan terug rekent scheelt het wel een lekker bedrag.  Het komende half jaar zal d besparing ten opzichte van 2019 niet heel veel zijn, want vanaf juni gingen we op een strak budget leven, maar met die jaren ervoor zal ik nog eens zo'n 3000 euro besparen. Wat ik dus met veel dingen heb geleerd, is denk GROOT.

Het batch koken bevalt erg goed. Ik zat terug te rekenen en eigenlijk ben ik er vorig jaar rond deze tijd al echt mee begonnen, want voor de verbouwing van de keuken heb ik ook alles minstens verdubbeld om een flinke voorraad aan te leggen. Nadat ik de nieuwe keuken had ben ik gaan verdubbelen en aten we twee dagen achter elkaar hetzelfde.
 
Nu is het grote verschil dat ik dus alle porties in de vriezer doe. Soms nog wel moet afbakken of moet koken, maar ik hou dus heel veel tijd over die ik nuttig kan inzetten voor andere dingen.
Sinds drie weken heb ik een slowcooker en ik moet zeggen verslaafd ben ik nog niet, maar wow het is wel heel erg handig. Mocht ik weer meer buiten de deur gaan werken, wordt het wel helemaal top. Eten erin gooien 's morgens aanzetten en 's avonds is het gaar en warm. Inmiddels een keer gedaan en dat beviel erg goed.
Maar nu op naar de voorbereidingen van deze kookdag(en). Ik ga voor één dag, maar heb best veel gepland, dus het kan oplopen tot twee dagen. Planning is niet perfect, want hoorde net dat het vrijdag warm wordt. Misschien dat ik dan op donderdagavond al het een en ander doe of vrijdag vroeg begin. We zien wel. 
Welke dag het werd had ik al vrij snel besloten en toen kwam de planning van maaltijden aan de beurt. Wat zal ik eens allemaal gaan maken. Geen stamppot dat was wel zeker, maar voor de rest nog geen idee tot de slowcooker kwam. Toen besloot ik tot veel rauwe zakken. Rauwe zakken betekent dat alles wat erin het gerecht moet al in de zak zit en die vries ik plat in. De avond voordat je het wil eten haal je de zak uit de vriezer en 's morgens in je slowcooker dumpen en 's avonds is het eten klaar. Het aantal wat erachter staat is het aantal zakken dat ik hoop te maken per gerecht. Alle zakken zijn voor 4 personen en de volgende dag gaat r dus weer een zak de vriezer in, maar dan gaar voor later en maar voor 2 personen. Ik vermoed dus dat er pas na een maand gaten gaan ontstaan in de hoeveelheid in de viezer.

Voor de slowcooker:
Osso Bucco 2x
Italiaanse kalfswangen 1x
Mediterraans stoofvlees 2x
Texas Chili 2x
Pindakip 2x
Citroen-knoflook kip 2x
Kip Kerrie 2x
Kip Champignon ragout 2x
Gevulde kipfilets met tomatensaus 2x
Varken met honing en appel 2x
Albondigas 3x


Wat andere rauwe zakken, maar niet voor de slowcooker:
Gehaktballetjes 3x
Pizza pakketjes 6x1p (deeg en tomatensaus en toppings)
Italiaans gehaktbrood 2 of 3x


Ovenschotels die nog afgebakken moeten worden:

Aardappel anders ham/kaas 3x
Aardappel anders bacon ui 3x
Aardappel anders groene kruiden 3x
Courgette Moussaka 3x
Sheperd's Pie 2x
Kip met rijst en groenten ovenschotel 1x
Kip pastei vulling 1 of 2x

Gehakt, groenten, rijst ovenschotel 1x


Soepen (de romige champignon en de kippensoep zijn ook voor slowcooker gerechten en het bolognese gedeelte van de bolognesesoep komt uit de vriezer.:

Bolognese soep 15x1p

Romige champignonsoep
Romige kippensoep

Pastasausen

Enchiladasaus voor pasta
Tomatensaus
Bechamelsaus
Kaassaus
Alfredosaus
Romige cajunsaus

In mijn volgende post zal ik de boodschappen delen die ik voor dit alles heb gekocht. Morgenavond komt de slager bestelling en donderdagavond de ah. Samen ongeveer 320 euro en daar gaan we 2 maanden van eten plus wat er nog in de viezer zat. Dus 160 euro per maand, dus zeker niet slecht.

De boodschappen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)