Bol.com

BoekenBoeken

Vriezer maaltijd: Chowder

Weer een recept waarvoor geldt één keer koken twee keer eten of in dit geval voor ons drie keer eten. Ik vindt het zo heerlijk dat het niet meer tijd kost dan dat ik het voor twee personen maak en daarbij scheelt het heel veel tijd door de weeks en als we een weekend weg zijn geweest en thuis komen is een zak zo ontdooit.
Zoals de fishpie zag ik ook een chowder recept bij the Batch lady, om in te vriezen, maar hier heb ik geheel mijn eigen plan getrokken. Zij laat de vis garen, ik heb hem er net als bij de fishpie rauw ingedaan voor hij de vriezer in ging nadat de chowder al wel koud was. Ik heb verder de chowder wel volgens mijn eigen recept gemaakt. Ik heb er drie zakken uit kunnen halen allemaal voor twee personen. Bij chowder eten we altijd alleen wat brood, dus het zijn ruime porties soep.

Chowder ca 6 tot 8 personen
500 gram verse zalmfilet
400 gram garnalen
stuk of 8 coquilles
50 gram boter
1 grote ui
2 stengels bleekselderij
2 wortels
1 venkelknol
2 eetlepels bloem
3 potten visfond
250 ml room
4 middelgrote tot grote aardappels
1 eetlepel dille
125 gram spekreepjes

Snipper de ui, snij de bleekselderij, wortel en venkel in blokjes. Schil de aardappels en snij ze in stukken van ongeveer 1 tot 2 cm. Smelt de boter in een soeppan en bak hierin het spek aan. Voeg de groenten toe. Laat deze zachtjes fruiten in de boter. Voeg dan de bloem toe en roer goed en laat een beetje garen. Voeg de aardappels toe roer even en voeg dan de visfond toe. Roer goed. Breng aan de kook en laat 15 minuutjes zachtjes koken tot de aardappels gaar zijn. Haal de pan van het vuur en laat goed afkoelen. Roer de room erdoor. Verdeel over zakken of bakjes. Zakken is handiger, want dan kun je meer kwijt in je vriezer. Snij de zalm in blokken en verdeel deze over de porties heen. Verdeel hier ook de garnalen en coquilles over. Verpak de zakken luchtdicht, maak ze plat en leg ze op een dienblad of bakblik in de vriezer. Ik leg vaak het bakblik alvast in de vriezer of twee bakblikken. Dan leg ik ze er op één en dan leg ik er ook nog één bovenop voor kou van beiden kanten.
Mocht je hem gelijk willen eten dan doe je na de 15 minuten koken de vis en room erbij en laat je hem nog 5 tot 10 minuten heel zachtjes pruttelen.
Komt hij uit de vriezer dan 's morgens eruit halen en laten ontdooien in de koelkast. Dan in een pan doen en goed heet laten worden.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)