Bol.com

BoekenBoeken

Slowcooker: Erwtensoep


Erwtensoep was hier altijd een gerecht waarbij ik zei haal maar bij de slager of vraag mijn moeder om het te maken, maar ik maak dat niet. Te veel gedoe en ik ben geen fan. Nou zag ik dat het ook in de slowcooker kon en ja dan natuurlijk 0 werk, want er in gooien en klaar ben je. Dus eerst mijn moeder gevraagd wat zei erin deed. En toen aan de slag. Rookworst gaat er bij ons pas in als het opgedeeld is in porties. Kinnebakspek en varkensschouder had ik nog in de vriezer, maar je kan ook goed schouderkarbonade en speklap gebruiken. Bouillon had ik om worst te maken al getrokken van een varkenspoot. Volgende keer maar weer poot mee bestellen voor nieuwe voorraad bouillon.

Erwtensoep
  • 1,5 liter bouillon
  • 500 gram kinnebakspek of speklap
  • 500 gram varkensschouder of schouderkarbonade
  • 1 prei
  • 1 winterwortel
  • 1 knolselderij
  • 2 laurierbladeren
  • snuf foelie of stukje foelie
  • peper
  • zout
  • 450 gram spliterwten
  • 2 rookworsten (250 gram per stuk)
Was de spliterwten en doe ze in de slowcooker. Voeg de bouillon toe en het vlees in blokjes of heel. Schil en snij alle groenten in dezelfde grote qua blokjes en voeg deze ook toe. Doe de kruiden erbij en eventueel peper en zout. Zet de slowcooker op low en 10 uur en ga lekker aan het werk. Ik werk thuis dus heb wel tussendoor geroerd, maar dit is niet nodig. Aan het eind haal je het vlees eruit als je het niet gesneden hebt en maakt het klein, doe het terug in de pan en roeren en daarna de rookworst in plakjes snijden en erdoor doen. Of zoals ons in zakjes doen, rookworst in plakjes snijden en verdelen over de zakjes.
Wel als hij klaar is gelijk de binnenpan in bak met koud water zetten om snel te laten terug koelen en regelmatig roeren.
Jullie gaan smullen!

Reacties

Unknown zei…
Ja lekker makkelijk is dat he, geen omkijken meer naar, voor herhaling vatbaar als de diepvriesporties op zijn.

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)