Bol.com

BoekenBoeken

Vriezer maaltijden oktober (13 maaltijden en 24 porties soep in 2 uur)



Jullie zullen wel denken wat is het stil qua vriezermaaltijden en dergelijke. Yep dat klopt. Ik ben op vakantie geweest voor Nederland weer gedeeltelijk op slot ging. Maar ook had ik in Augustus zoveel gemaakt dat ik het tot eind November kan uitzingen.


Inmiddels zitten we in de herfst en zijn wat herfstige maaltijden toch ook wel lekker. Dus daarom een kleine mealprep/voorraad koken voor de komende weken. En wat staat er deze keer op het programma. Nou niet heel veel, maar het gaat vast allemaal lekker worden.


En ik zou volgens mijn moeder niet mijzelf zijn als ik niet veel van de ingrediënten in de reclame heb aangeschaft. Dus ja dat heb ik natuurlijk gedaan. Niet alles, maar ik denk 75% zeker wel en dan nog een 10% wat nog in huis was.

Zuukoolschotel

Ik hoop dat er veel nuttige dingen eind deze maand in de aanbieding zijn als mijn vriezer toch aardig leeg begint te raken en ik dan toch echt weer even flink wat maaltijden moet maken. Ik ga deze keer wel voor minder maaltijden, want augustus, september, oktober en bijna heel november kunnen zonder dat koken echt nodig was was wel heel lang. Maar ik zie zoveel lekkere dingen en zeker rauwe zakken in elkaar zetten is zo snel gedaan. Je kan zomaar 20 maaltijden maken binnen een uur terwijl je het gevoel hebt niks gedaan te hebben.

Spruitjs met vis in mosterdsaus

Ik begin de dag altijd met alle zakken en bakjes van stickers voorzien en klaar leggen per gerecht. Goede labeling is natuurlijk belangrijk ik heb hier een dymo labelprinter voor. Ik kan met de software ook QR-codes maken en dat werkt heel goed. Hier zet ik in hoe het opgewarmd moet worden of bijvoorbeeld hoe lang het in  de slowcooker moet en wat je er eventueel nog bij moet doen. De maaltijden dat er nog een andere zak uit moet bijvoorbeeld de osso bucco staat er een uitroepteken op de zak en wij weten dan even scannen en kijken wat er nog meer uit de vriezer moet.


Deze keer ook eerst alles wat moest garen gegaard zoals aardappelpuree, spruitjes, champignons en zuurkool. Daarna alles of in bakjes opgemaakt of zakken gemaakt. Als dan alles klaar staat en je hebt een klein productielijntje is het nog maar een half uurtje werk maximaal. De aardappels waren echt het meeste werk. Het ging in totaal over 13 kilo aardappels.

Om alles makkelijk in de zakjes te krijgen heb je van deze makkelijke houders. De eerste paar keer vriezermaaltijden maken had ik ze nog niet, maar inmiddels kan ik ze niet meer wegdenken. Alleen met 11 porties soep is het wat moeilijker. Die zet ik daarna in bijvoorbeeld een ovenschaal om verder af te koelen.
De beiden soepen zijn in de slowcooker gemaakt. Het recept van de bruine bonensoep zal ik nog uitbreiden met de slowcooker variant daarbij. De andijvie en boerekoolpakkettten zijn simpel. Rauwe boerenkool of andijvie in een zak en daarbij in aparte zakjes de aardappelpuree, rookworst en spekjes. Andijvie trouwens wel apart van de stammppot zak, want de andijvie laat ik tot ik hem gebruik in de vriezer. Boerenkool ga ik in de slowcooker garen en dan laatste uur of half uur de aardappelpuree erbij mee warmen. Eerst een keer testen en kijken of het werkt natuurlijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)